Paris

Nu tänkte jag skriva om min frankrikeresa annars kommer det inte bli av.

Dag 1.
Resan började för en vecka sedan på söndagen. Vi åkte från arlanda till tyskland för att där byta flyg. Så onödigt men så var det. Där bytte vi till ett tyskt flyg men det var mycket bättre än sas (nyare och bättre service). Vi landade ganska sent i Paris, Charles de Gaulle. Det var en ganska cool flygplats med typ rör som man åkte i och fina tunnlar. Sen tog vi taxi till vårt lilla hotell som låg lite utanför det som var mest centrum. 


Dag 2.
Dagen började med en klassisk fransk frukost, baguette, croissant, te och juice (samma frukost varje dag).
 
Sen bar det av till notre dame och kollade på den (en fin kyrka för er som inte vet).
 
Vi var i det området väldigt länge, åt baguetter i solen till lunch, shoppade lite och kollade runt i de fina kvarteren, det är väldigt fint i Paris må jag säga. Vi tog sedan en båt som åkte på floden seine, det var lite jobbigt för det var typ för varmt.
 
Vi åkte inte så länge så det var fett onödigt. Vi hoppade av nära champs elysée, den stora fina gatan framför triumfbågen. Längs den gick vi. Vi såg dansare som uppträdde och dom var fett coola med sina volter och grejer ;) Vi gick upp i triumfbågen och där var det jättemysigt för solen var liksom lagom varm och fin utsikt!


Efter det var vi trötta men vi skulle äta middag först men ingen orkade gå till någon fin restaurang så det blev en snabb donken innan vi gick hem och sov. :)

Dag 3.
Efter frukosten åkte vi tunnelbana mot eiffeltornet. Deras tunnelbanesystem är mycket större än vårat men man klarade det faktiskt bra och deras tåg var verkligen olika, vissa kunde vara gammla så man trodde dom skulle gå sönder medan andra var helt nya och fina, det fanns också dom med två våningar ;)

Eiffeltornet var i alla fall mycket coolare än jag trodde, så stort och fint!! Tråkigt nog var det såklart jättelånga köer så det tog typ tre timmar för att komma in och där inne var vi typ en timme. Men i kön så åt vi återigen baguette och glass så vi överlevde ;) Såklart var det fin utsikt och man såg typ hela staden, vi var enda högst upp.
 
Man såg inte alls hela 50 meter utan mycket mer, det var en i vår franska som klantade sig lite, tror det var ngt sånt han råkade säga men han är rolig han. Det som jag tyckte var bäst var faktiskt när vi gick ner (vi tog hissen upp) för det var så coolt med alla stålbalkar och pinnar, det såg ut som en djungel för dom hade ett nät också. Hehe jag var cool och stod på händer också här (på triumf också). Sen åkte vi till montmartre som var hur mysigt som helst. Först såg vi moulin rouge och åt, sen köpte vi med oss fika och gick upp till sacre coeur som är en stor fin kyrka med fin utsikt.
 
Där satte vi oss i gräset och hade picknick med massa andra. Sen gick vi runt lite mer i dom områdena och kollade på folk som målade och gjorde porträtt av folk.
 
Efter det tror jag allt att vi rullade hem.

Dag 4.
Vi åkte till en större tågstation för att sedan ta ett tåg till monets trädgård. Vi hade verkligen flyt och hann precis med tåget och sen när vi var framme sprang mamma och jag till närmsta matställe och köpte med oss föda medan Rasmus och pappa sprang till bussen. När vi var klara hade det blivit jättelånga köer till matstället och till bussen men vi fick gå före ;) I den där trädgården var det tusentals olika blommar, väldigt fint!

Det var lite skönt att komma ut på "landet" för ett tag och vädret var som alla dagar fett hett nä men sommarvärme och strålande sol! :D 
 
Det kändes nästan som en djungel i ena delen apropå inget men var inne i hans hus också, skulle inte banga på att ha landställe där :)
 
Efter det åkte vi in till staden igen

, till La Grande Arche som ligger i ett kontorsområde men det var rätt så coola hus där och en tumme. 

Jag åt glass. Sen åkte vi till Louvren där vi satte oss och badade fötterna i fontänen.
 
Därefter drog vi oss in i finare kvarter men först över någon bro där folk satt och hade trevlig, jag gillar att det finns massa platser i Paris i staden där folk hänger och chillar, inte då som att sitta i plattan här hemma i stan. Men på den bron i alla fall så hade folk hängt massa hänglås, det var lite roligt. Vi åt på en mysig restaurang och gick runt lite bara för att. Åt creps gjorde vi också innan vi for hem.

Dag 5.
Åkte till centre pompidou och kollade på den, ett museum men vi orkade inte gå in för det var köööö! Jag och mamma gick istället runt i stan och shoppade en hel del vi var också i ett stort shoppingcenter som var väldigt stort men dom höll typ på att bygga ut det ännu mer! Vi åt pizza till lunch och såg en kyrka och ett huvud (skulptur av sten). Sen shoppade vi ännu mer.
 
Jag tror mamma blev lite trött på mig för jag typ kollade på allt och var fett seg och sen när mamma istället kollade orkade jag typ inte vänta en minut. Det jobbiga var att dom hade så mycket fina saker så man typ ville köpa allt, kändes lite jobbigt då när man köpte mycket men inte betalade själv. Jag måste börja tjäna egna pengar. Sen satte vi oss på plattan framför pompidou och väntade på de andra. Sen åt vi på en fin och väldigt mysig restaurang.


Dag 6.
Efter frukosten packade vi ihop och gick ut. Först till ett nagelställa för att få mina naglar fina. Först sa dom att det skulle ta 20 minuter men det tog nästan en timme. Resultatet blev inte som jag hade tänkt, jag ville ha liksom naturlig fransk manikyr bara så men istället blev det naturligt naturligt asså så det ser ut som riktiga naglar utan lack, dom kunde inte engelska så det blev väl ngn miss där. Annars ser dom väl ut som dom ska egentligen fast jag tycker dom blev för breda och platta men jaja jag har vant mig.
 
Efter det så åkte vi till samma stora shoppingställe som dagen innan för att dom andra ville köpa saker som jag inte fattade vad, vi typ sprang runt och hittade inte och gick typ vilse, lite jobbigt sådär :) Därefter tog vi vårt pick och pack och åkte till flygplatsen. Handlade lite i taxfreen, åkte till tyskland och sen hem! Vi landade vid tio på kvällen.

Kommentarer
Postat av: Lea

Åh så häärligt!!! :D <3

2011-04-24 @ 21:59:40
URL: http://blackkey.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0