my speech*

Jo mitt engelska speech som gick skit bra! (har redan sett mitt betyd VG+, skit stolt, för jag går i internationella engelska skolan, och det är faktiskt så att jag bara fått G på de andra vi har gjort). HIHI! Jo men det jag pratade om på engelskan var rökning, rökning dödar som alla vet. Förut var jag så emot det så man bara shit, sedan nu de månader jag gått i gymnasiet har jag verkligen inte brytt mig, jag har köpt cigg t min kompis osv och skitit i konsekvenserna av att själv röka. Men sedan nu har jag börjat gå tillbaka till att det är faktiskt inte bra att röka, det är det faktiskt inte, och då jag för en vecka sedan pratade med min kompis om detta och att livet förkortas med 5 minuter för varje cigg började hon tänka efter lite, sedan när jag i tisdags skickade tre meningar där det stod lite fakta fick jag henne att absolut inte vilja röka så hon har nu börjat sluta (fattar ni att jag kan få någon till att ändra sina vanor? så det är jag jätte glad för!) Men den anmärkning som jag skrev på mitt tal som dom som lyssnade reagerade på var:

" Cigarettes contains more than 4700 bad chemicals that shortens your life. One of these is hydrogen cyanide, and this substance did the Nazis use in the gas chambers to kill people, and that is what you’re now is smoking voluntarily. "

Sedan som jag skrev var typ:

"I came across a study about smoking, which said that each cigarette shortens your life by five minutes. I wanted to put this in perspective and my father who smoked about 10 cigarettes a day for 15 years has now shorten his life by 190 days, which is the same as 27 weeks, which is 6 months, it may not sound so much, but think if this was your father or grandfather or any relative or a friend, in the end would you not want to have this 6 more months to be with him or her? I would definitely want to have this 6 more months with my father if I could."

*sedan sa jag lite annat*

"In conclusion everybody already knows smoking kills, and do you really want to live a shorter life, are you willing to just stand by and let your friends kill themselves just by smoking, and don’t you want to have those extra days or just hours with your father, as well as I want to have that."


Där fick ni läsar delar av mitt tal.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0